Monday, 6 July 2015
ထားဝယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဂ်ပန္၊ ျမန္မာ၊ ထုိင္း လက္မွတ္ထိုး
ဂ်ပန္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ Shinzo Abe (ဗဟို)၊ ျမန္မာသမၼတဦးသိန္းစိန္ (ဝဲ) နဲ႔ ထုိင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ Prayuth Chan-ocha တို႔ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ မဲေခါင္အစည္းအေဝးအတြင္း သီးျခားေတြ႔ဆံု၊ ထားဝယ္စီမံကိန္းလက္မွတ္ေရးထုိးၿပီး ေတြ႔ရစဥ္။ (ဇူလိုင္ ၃၊ ၂၀၁၅)
ျမန္မာႏုိင္ငံထဲက အေမရိကန္ေဒၚလာဘီလီယံ ၅၀ ကုန္က်မယ့္ ထားဝယ္အထူးစီးပြါးေရးဇုန္ကို လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္အနည္းငယ္ေလာက္ကစတင္ခဲ့ေပမယ့္ ေရွ႕ဆက္မသြားႏုိင္ျဖစ္ခဲ့ရပါတယ္။ ခုေတာ႔ ဒီစီမံကိန္းကိုျပန္ၿပီးအေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ ျမန္မာ၊ ထုိင္းနဲ႔ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔က လက္မွတ္ေရးထိုးလိုက္ၾကပါၿပီ။ ဒီစီမံကိန္းႀကီး ၿပီးသြားရင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္းနဲ႔အျခားႏိုင္ငံေတြအတြက္ ဘယ္လိုအက်ိဳးစီးပြါးေတြျဖစ္လာႏုိင္ပါသလဲ၊ Reuters သတင္း တပုဒ္ကိုအေျခခံၿပီး နန္းေလာင္ဝ္က တင္ျပေပးထားပါတယ္။
ေရွ႕ဆက္တိုးဖို႔ေႏွာင္႔ေႏွးေနခဲ့တဲ့ ျမန္မာျပည္ထဲက ထားဝယ္စီမံကိန္းကိုျပန္လည္စတင္ႏုိင္ဖို႔ ျမန္မာ၊ ထိုင္းနဲ႔ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတို႔ဟာ ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္ MOI ကို ဂ်ဴလိုင္ ၃ ရက္ေန႔က သေဘာတူလက္မွတ္ေရးထိုးလိုက္ၾကပါတယ္။ တိုက်ိဳမွာက်င္းပတဲ့ ဂ်ပန္-မဲေခါင္ထိပ္သီးညီလာခံကို တက္ေရာက္ေနၾကတဲ့ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ေဘးပန္းေဆြးေႏြးပြဲအတြင္း သုံးႏုိင္ငံကေခါင္းေဆာင္ေတြ ခုလို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၾကတာပါ။ ဒီစီမံကိန္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ Prayut Chan-Ocha ကပူးတြဲသတင္းစာရွင္းလင္းပြဲမွာ ခုလိုေျပာသြားပါတယ္။
“သုံးႏုိင္အတူ ဒီလို ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ျခင္းအားျဖင္႔ ထားဝယ္စီမံကိန္းဟာပစိဖိတ္နဲ႔ အိႏၵိယသမုဒၵရာကို ေပါင္းကူးေပးမယ့္ ကမၻာ့စီးပြါးေရးတံခါးသစ္ႀကီး ျဖစ္လာပါလိမ္႔မယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္း ပုကလိကလုပ္ငန္းေတြ အေျခစိုက္လုပ္ကိုင္ႏိုင္တဲ့အတြက္ ေဒသတြင္းမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ကုန္ပစၥည္းကို အဓိက ျဖန္႔ျဖဴးေပးတဲ့ ေနရာျဖစ္လာမွာျဖစ္သလို ဂ်ပန္ရဲ႕အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ထိုင္းႏိုင္ငံဘက္က အေကာင္းဆုံးၾကည့္႐ႈေစာင့္ေရွာက္သြားဖို႔ ထပ္ေလာင္းအတည္ျပဳပါတယ္” - လို႔ ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ေျပာသြားတာပါ။
ထားဝယ္ကေနခ်ိတ္ဆက္ၿပီး အမ္နီးခ်င္း တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွက အျခားေဒသေတြကိုဆက္သြယ္ ေပးႏိုင္မယ့္ အေဝးေျပးလမ္းနဲ႔ မီးရထား လမ္းေဖာက္လုပ္မယ့္ ထားဝယ္စီမံကိန္းေအာင္ျမင္ခဲ့ရင္ေတာ့ ဒါဟာမ်ားျပားရႈပ္ေထြးလွတဲ့ မလကၠာေရလက္ၾကားက ကုန္စည္ကူးသန္းမႈေတြကို ခ်ိတ္ဆက္ ပို႔ေဆာင္ေပးႏုိင္မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ႔အျပင္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းနဲ႔ အာဖရိကေဒသက ကုန္စည္ေတြကိုလည္း တ႐ုတ္နဲ႔ဂ်ပန္ႏုိင္ငံေတြဆီကို ဒီလမ္းေၾကာင္းကေန ကုန္သြယ္ေရးလမ္းတိုအျဖစ္ ပို႔ေဆာင္ေပးႏုိင္မွာပါ။
ဂ်ပန္အတြက္ကေတာ႔အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအတြင္း ေကာင္းေကာင္းဆက္သြယ္ထားတဲ့လမ္းေၾကာင္းက သူတို႔ရဲ႕ကုန္စည္ေရာင္းခ်ဖို႔အတြက္နဲ႔ ဂ်ပန္ပိုင္စက္႐ံုံေတြ၊ ထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြနဲ႔ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ကိုင္ရတာက ပိုၿပီးလြယ္ကူေစတာပါ။ ဂ်ပန္ကုန္ပစၥည္းေတြမွာ အဓိက ယာဥ္နဲ႔ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္းေတြ ပါဝင္ပါတယ္။ ထို္င္းႏိုင္ငံကို ဒီမိုကေရစီစနစ္ျပန္ၿပီးက်င္႔သုံးဖို႔ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံအေနနဲလိုလားတဲ့အေၾကာင္း ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မစၥတာ အာေဘးကထညိ့သြင္းေျပာဆိုပါတယ္။
“ဂ်ပန္နဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံ အနာဂတ္မွာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေရးအတြက္ ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ရဲ႔ စိတ္အားထက္သန္လွတဲ့ ေခါင္းေဆာင္မႈေအာက္မွာ တည္ၿငိမ္ၿပီး ဒီမိုကေရစီက်င္႔သုံးတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းေတြဘက္ျပန္သြားဖို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင္႔ေနပါတယ္။”
ထား၀ယ္စီမံကိန္းဟာ ဘန္ေကာက္ရဲ႕အေနာက္ေျမာက္ဘက္ ၁၁၉ ကီလိုမီတာအကြာက Kanchanaburi ခ႐ိုင္ကို ထားဝယ္ကေန ၁၃၈ ကီလိုမီတာအထိ ရွည္တဲ့လမ္းေဖာက္သြားၿပီး စီမံကိန္းကိုစတင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
ဒီစီမံကိန္းႀကီးျပီးဆုံးသြားရင္ေတာ႔ ဒါဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအတြင္း အႀကီးဆုံးစီးပြါးေရးဇုုန္ျဖစ္လာပါလိမ္႔မယ္။
စတုရန္း မိုင္ (၁ဝဝ) ပတ္လည္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းလည္းပါဝင္မယ့္ ထိုင္းျမန္မာနယ္စပ္က ထားဝယ္အထူး စီးပြါးေရးဇုန္ထဲမွာေရနံ၊ ဓာတုနဲ႔ အႀကီးစား စက္မႈလုပ္ငန္း ေတြပါဝင္မွာပါ။
ဒီစီမံကိန္းကိုကတည္းကအစပ်ိဳးထားခဲ့တာႏွစ္နဲ႔ခ်ီ ႐ွိေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္လည္း အီတာလ်ံ ထိုင္းကုမၸဏီတခုျဖစ္တဲ့ ITD က စီမံကိန္းအတြင္း ဓာတ္အားေပးဖို႔ သေဘာတူညီခ်က္နဲ႔ ပုဂၢလိက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဆိုင္ရာ လုံၿခဳံစိတ္ခ်ရမႈနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ကတိပ်က္ကြက္ခဲ့တဲ့အတြက္ေၾကာင္႔ စီမံကိန္း ေရွ႕ဆက္ဖို႔ ေႏွာင့္ေႏွးခဲ့ရတာပါ။ ထိုင္းအစိုးရဘက္ကေတာ႔ ဒီစီမံကိန္းကို ေအာက္တိုဘာလမွာ စတင္ႏုိင္မယ္လို႔ေျပာဆိုထားပါတယ္။ ျမန္မာအစိုးရဘက္ကလည္း ဂ်ပန္-ျမန္မာပူးေပါင္းေဆာင္၇ြက္ေရးနဲ႔ပတ္သက္ကလို႔ လက္ရွိအခ်ိန္မွာဂ်ပန္ႏုိင္ငံရဲ႕ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈက အဆင္႔၁၂ မွာရွိေနၿပီး အေျခခံအေဆာက္အအုံ၊ စက္မႈ၊ ေရနံနဲ႔သဘာဝဓာတ္ေငြ႔က႑ေတြမွာ ပိုၿပီးရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံဖို႔ သူ႔အေနနဲ႔ ဆႏၵရွိတဲ့အေၾကာင္း ျမန္မာသမၼတဦးသိန္းစိန္က NHK သတင္းဌာနနဲ႔ ျပဳလုပ္တဲ့ ဂ်ဴလိုင္ ၂ရက္ေန႔က ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္းမွာ ထည့္သြင္းေျပာၾကားသြားပါတယ္။
နန္းေလာဝ္ / ဗြီအုိေအ (ျမန္မာပုိင္း)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment