Friday, 9 October 2015
ခိုးမႈကံ (အဒိႏၷာဒါနာကံ)
အေရအတြက္ ငါးပါးရွိေသာ ေၾကာင့္ ငါးပါးသီလဟု ေခၚေန ေသာ္လည္း ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ တားျမစ္အပ္ ေသာ သီလျဖစ္၍ ဝါရိတၱသီလ (တားျမစ္အပ္ေသာ၊ ပယ္အပ္ေသာအမႈကို မျပဳျခင္း၊ ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသီလ)၊ က်င့္သံုးအပ္၊ က်င့္သံုးသင့္၊ က်င့္သံုးထိုက္ေသာ ေၾကာင့္ သိကၡာပဒသီလအျဖစ္ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္မ်ား စြဲမွတ္ထားခဲ့ၾကပါ သည္။ ထိုငါးပါးသီလထဲတြင္ ဒုတိယေျမာက္ အဒိႏၷာဒါန (အဒိႏၷ+အာဒါန)ကံဆုိသည္မွာ ပိုင္ရွင္ ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ မေပးေသာ၊ သိမ္းဆည္းထားေသာ ပစၥည္းကို ယူျခင္း၊ ခိုးျခင္း၊ ဝွက္ျခင္း၊ လု ယက္ျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ရပါသည္။ ပိုင္ရွင္ဆုိေသာ စကားရပ္ပါေန ေသာေၾကာင့္ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္း၊ အမ်ားပိုင္ပစၥည္းတုိ႔ကို ပိုင္ရွင္မဲ့ဟု ထင္မွတ္မွားေနသူမ်ား ဒုနဲ႔ေဒးရွိ ေနေပသည္။ ပိုင္ဆိုင္မႈ ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါ သည္။
ပုဂၢလိက (တစ္ဦးတည္းပိုင္ဆုိင္မႈ)ႏွင့္ သံဃိက (အမ်ားပိုင္ ဆုိင္မႈ)ဟု ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ျပည္သူပိုင္ပစၥည္းသည္ အမ်ားပိုင္ပစၥည္းထဲတြင္ ပါဝင္ပါသည္။ ေနာက္ ထပ္ပိုင္ရွင္ဆုိသည့္ ေနရာတြင္ တိရစၧာန္လည္း ပါဝင္ပါသည္။ တိရစၧာန္မ်ား ဥထားေသာ ဥမ်ား ကို ယူငင္ျခင္း၊ ပ်ားေကာင္ေလးမ်ား စုေဆာင္းထားေသာ ပန္းဝတ္ ရည္ (ပ်ားရည္)တုိ႔ကို ဖြတ္ျခင္းလည္း အက်ံဳးဝင္ပါသည္။
ခိုးမႈကံ (အဒိႏၷာဒါနာကံ) ေျမာက္ရန္ အဂၤါငါးပါးလိုအပ္ပါသည္။ ယင္းတို႔မွာ (၁) သူတစ္ပါး ဥစၥာျဖစ္ျခင္း (ပရသႏၲက)၊ (၂) သူတစ္ပါးဥစၥာဟု မွတ္ထင္ျခင္း (တထာသညာ)၊ (၃) ခိုးလိုေသာ စိတ္ရွိျခင္း (ေထယ်စိတၱ)၊ (၄) ခုိးရန္လုံ႔လျပဳျခင္း (ဥပကၠမ)၊ (၅) ထိုလံု႔လျဖင့္ ခုိးျခင္း (ေတနဟာရ) တို႔ျဖစ္သည္။ ထိုငါးပါးႏွင့္အညီ ယူ၊ ဝွက္၊ လုယက္လွ်င္ ခုိးမႈ ေျမာက္ပါသည္။
သူတစ္ပါးပစၥည္းခုိးယူပံု ၂၅ ပါးရွိသလို ခိုးပံုခိုးနည္း၊ ခုိးယူသည့္ပစၥည္း၊ ကာလ၊ ေဒသအလိုက္ အေျခအေနအရ ကြဲျပားျခားနားမႈ မ်ားရွိပါသည္။ ခိုးမႈေျမာက္သြား ျခင္းလည္း ကြဲျပားသြားပါသည္။ စာမ်က္ႏွာငဲ့ၿပီး အတိုခ်ံဳးတင္ျပရ လွ်င္-
၁။ အာဒိနယ- ေက်ာင္း၊ အိမ္၊ ေျမ၊ ၿခံ စသည္တုိ႔ကို လိမ္ညာေသာနည္းျဖင့္ တရားဆင္ကာ စြဲဆိုခုိးယူျခင္းမ်ိဳး၊ ပိုင္ရွင္က စိတ္ေလွ်ာ့ (ငါ့ပစၥည္းဆုံုးပါၿပီ)ဟု ဝန္ခ်လိုက္လွ်င္ ခိုးမႈေျမာက္သည္။
၂။ ဟရဏ- သယ္ပိုးထမ္းေဆာင္လာေသာ သူ႔ပစၥည္းကို ကိုယ့္ဥစၥာ ျဖစ္ေအာင္ ေျပာဆုိစြပ္စြဲ၍ ထမ္းေဆာင္လာေသာ သူ၏ ကိုယ္ေပၚမွ က်ေစလ်က္ ခိုးယူျခင္းမ်ိဳး၊ သူ႔ ကိုယ္ေပၚမွ ခ်လိုက္သည္ႏွင့္ ခုိးမႈ ေျမာက္သည္။
၃။ အဝဟရဏ- သူတစ္ပါးေခတၱ အပ္ႏွံထားေသာ သူပိုင္ဥစၥာ ဘ႑ာကို မအပ္ပါဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ငါ့ဥစၥာျဖစ္သည့္ ငါ့ဟာ ျပန္မေပးႏုိင္ေတာ့ဘူးဟုလည္းေကာင္း လိမ္ညာေျပာဆိုလ်က္ ခုိးယူျခင္းမ်ိဳး၊ ပိုင္ရွင္စိတ္ေလွ်ာ့ (ငါ့ပစၥည္းဆံုးပါၿပီ) ဝန္ခ်သည္ႏွင့္ ခိုးမႈေျမာက္သည္။
၄။ ဣရိယာပထဝိေကာပန- ထမ္းပိုးေဆာင္ရြက္လာေသာ သူတစ္ ပါးဥစၥာကို ထမ္းေဆာင္လာသူႏွင့္ တကြ ထမ္းလာသည့္ ဥစၥာကိုပါ ခုိးယူလိုေသာအႀကံျဖင့္ ပစၥည္းေရာ လူပါ ခုိးယူျခင္းမ်ိဳး။ ပိုင္ရွင္ စိတ္ေလွ်ာ့ၿပီး ဒုတိယေျခလွမ္းႂကြ သည္ႏွင့္ ခိုးမႈေျမာက္သည္။
၅။ ဌာနာစဝန- သူခ်ထားေသာ ပစၥည္းဥစၥာကို ခုိးယူလိုစိတ္ျဖင့္ မူလေနရာမွေရြ႕ေအာင္၊ ႂကြ ေအာင္လုပ္ျခင္းမ်ိဳး၊ ေရြ႕သည္၊ ႂကြသည္ႏွင့္ ခိုးမႈေျမာက္ေတာ့၏။ နာနာဘ႑ ပၪၥက- ပိုင္ရွင္မေပးေသာ သက္ရွိသက္မဲ့ပစၥည္း ဘ႑ာ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကို အထက္ပါ နည္းအတုိင္း ခုိးယူျခင္းငါးမ်ိဳးျဖစ္ သည္။
၆။ အာဒိနယ- ဆင္၊ ျမင္း၊ ကြၽဲ၊ ႏြား၊ ဝက္၊ ၾကက္၊ ၿခံ စသည္တုိ႔ကို လိမ္ညာေသာနည္းျဖင့္ တရား ဆင္ကာ စြဲဆုိခိုးယူျခင္းမ်ိဳး၊ ပိုင္ ရွင္က စိတ္ေလွ်ာ့ဝန္ခ်လိုက္လွ်င္ ခိုးမႈေျမာက္သည္။
မွတ္ခ်က္- ၁ မွ ၅ အထိ ခိုးယူျခင္းသည္ သက္ ရွိ၊ သက္မဲ့ႏွစ္ရပ္စလံုး ခိုးယူျခင္း ျဖစ္ၿပီး ၆ မွ ၁၀ အထိသည္ သက္ ရွိမ်ားကိုသာ ခိုးယူျခင္းျဖစ္သည္။ အျပစ္ႏွင့္ အက်ိဳးသက္ေရာက္ ျခင္းမွာ ၁ မွ ၅ ကဲ့သို႔ အတူတူပင္ ျဖစ္သည္။
၁၁။ သာဟတၳိက- မိမိကုိယ္တိုင္ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ခိုးယူျခင္းမ်ိဳး။
၁၂။ အာဏတၳိက- ဤသူ၏ ဘ႑ာကို သြားခိုးေခ်ဟု ေစခုိင္း ျခင္းမ်ိဳး။
၁၃။ နိႆဂၢိယ- ကင္းခြန္ အ ေကာက္ေတာ္စသည္ မေပးရ ေအာင္ ဤဘက္နယ္ျခားမွ ထို ဘက္နယ္ေျမသုိ႔က်ေအာင္ ပစၥည္းဥစၥာကို ပစ္သြင္း၍ (သို႔မဟုတ္) တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ႀကံဆ၍ ခုိးယူသြားျခင္းမ်ိဳး။
၁၄။ အတၳ သာဓက- ထိုသူ၏ ဘ႑ာကို အခြင့္သာတဲ့အခါ စြမ္း ႏုိင္တဲ့အခါကိုေစာင့္ၿပီး ခိုးယူလိုက္ ရမည္ဟု ေစခုိင္းထားလ်က္ ခုိးယူေစျခင္းမ်ိဳး။
၁၅။ ဓုရ နိေကၡပ- တရား၌စြဲ၍ယူ ျခင္း၊ လိမ္ညာလွည့္ပတ္၍ ယူျခင္း၌ ဥစၥာပိုင္ရွင္က ငါေတာ့႐ႈံးပါၿပီ။ ငါ့ဥစၥာေတာ့ မရေတာ့ပါဘူးဟု ဝန္ခ်လိုက္လွ်င္ ခိုးမႈေျမာက္သည္။ သာဟတၳိက ပၪၥက- သက္မဲ့ျဖစ္ေသာ အဝိညာဏကပစၥည္းကို ပိုင္ရွင္မေပးဘဲ အထက္ပါ ငါးနည္း ျဖင္း ခုိးယူျခင္း။
၁၆။ ပုဗၺ ပေယာဂ- မခုိုးမီက ခိုးမႈ ျဖစ္ျခင္း၊ သူတစ္ပါးအား အခိုးခုိင္း ျခင္း၊ လုယက္ခုိင္းျခင္းသည္ ခုိင္း သူအတြက္ ေရွးဦးမစြကပင္ ခိုးမႈ ျဖစ္သည္။
၁၇။ သဟပေယာဂ- လယ္ေျမ၊ ၿခံ ေျမ စသည္ကို နယ္ျခားမွတ္တုိင္ ငုတ္ စသည္ကို ႏုတ္၍ အျခားသူ၏ လယ္၊ ကန္သင္း႐ိုးဘက္သို႔ ေရႊ႕ ေျပာင္းစိုက္ႏွက္ခိုးယူျခင္း၊ လမ္း ေျမဘက္သို႔ ၿခံစည္း႐ိုးတုိးခ်ဲ႕ျခင္း မ်ိဳး။
၁၈။ သံဝိဓါ ဝဟာရ- အခ်င္းခ်င္း စုေပါင္းတိုင္ပင္၍ ခုိးယူျခင္းမ်ိဳး၊ တုိင္ပင္စဥ္အခါက သေဘာတူ ပါဝင္သူသည္ ခုိးေသာအခ်ိန္၌ ပါသည္ျဖစ္ေစ၊ မပါသည္ျဖစ္ေစ ခိုးမႈေျမာက္သည္။
၁၉။ သေကၤတ ကမၼ- အခ်ိန္ကာလ နာရီအပိုင္းအျခား မွတ္သားခ်ိန္းခ်က္လ်က္ ဤမည္ေသာ ဘ႑ာကို ခုိးယူေတာ့ဟု ခိုးခိုင္းျခင္းမ်ိဳး၊ သူေပးေသာ အခ်ိန္ႏွင့္ ပစၥည္းအ တုိင္း ခုိးယူေသာ္ ခိုးမႈေျမာက္ သည္။ အခ်ိန္မွားလွ်င္ ခိုးသူသာ အျပစ္ျဖစ္၍ ခိုင္းသူမွာ အျပစ္ မျဖစ္ေခ်။
၂၀။ နိမိတၱကမၼ- မ်က္စိမွိတ္ျခင္း၊ လက္ေျမႇာက္ျခင္း စေသာအမွတ္ နိမိတ္သေကၤတတစ္ခုခုထား၍ ခိုးခိုင္းျခင္းမ်ိဳး၊ နိမိတ္ျပဳလုိက္ သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ ခိုးယူလိုက္ လွ်င္ ျပသူသည္ ခ်က္ခ်င္းခိုးမႈ ေျမာက္သည္။
၂၁။ ေထယ်ာ ဝဟာရ- ပစၥည္း ရွင္မသိေအာင္ ေဖာက္ထြင္းခိုးယူ ျခင္း၊ ခါးပိုက္ႏိႈက္ျခင္း၊ ေငြစကၠဴ အတုလုပ္ျခင္း၊ ေရႊတုလုပ္ျခင္း။ အျမတ္ေတာ္ေၾကးသက္သာ ေအာင္ ေငြစာရင္းလိမ္လည္ျပဳ ျခင္း၊ စရိတ္ပိုတင္ကာ ကုန္က် စရိတ္ ပိုမိုထုတ္ယူျခင္း။ ရဟန္း မဟုတ္ဘဲ သကၤန္းဝတ္အလွဴခံ ျခင္း စသည္တုိ႔ျဖစ္သည္။
၂၂။ ပသယွာဝဟာရ- ႏုိင္ထက္ စီးနင္းျပဳ၍ ယူျခင္း၊ ဓားျပတိုက္ ယူျခင္း၊ ပုန္ကန္ ထႂကြ၍ ယူျခင္း၊ မင္းစိုးရာဇာတုိ႔သည္ ရသင့္ေသာ အခြင့္ထက္ အာဏာျပ၍ ပိုမို ေကာက္ခံျခင္း၊ မဲမေပးမေနရ ခုိင္းေစျခင္း။
၂၃။ ပရိကပၸါဝဟာရ- ႀကံစည္ ပိုင္းျခား သတ္မွတ္ခိုးယူျခင္းတြင္-
(က) ဘ႑ာပရိကပၸါ (ေခၚ) အထည္အလိပ္ကိုသာ ယူအံ့ဟု ႀကံ စည္လ်က္ အခန္းတြင္းသို႔ ဝင္သြားၿပီး ေမွာင္ထဲ၌ အထုပ္ႀကီးကို ထမ္းယူလာလ်က္ ၾကည့္ေသာအခါ အထည္မဟုတ္ဘဲ ခ်ည္ခင္ေတြ ျဖစ္ေနလွ်င္ ခုိးမႈမေျမာက္၊ အထည္လိပ္ျဖစ္ပါက ခုိးမႈေျမာက္သည္။
(ခ) ဩကာသပရိကပၸ (ေခၚ) အရပ္ျဖင့္ ပိုင္းျခားႀကံစည္၍ ခုိး ျခင္းကား ဤၿခံဝင္းအတြင္း၌ ငါ့ကို ေတြ႕ျမင္ပါမူ ဤပစၥည္းဥစၥာကို ဤၿခံဝင္းအတြင္း၌ လွည့္လည္ရင္း ၾကည့္႐ႈရန္ ကိုင္လာသေယာင္ ေဆာင္၍ ျပန္ေပးလိုက္အံ့၊ အ ကယ္၍ တစ္စံုတစ္ေယာက္ႏွင့္မွ မေတြ႕ရပါမူ ခုိးယူသြားအံ့ဟူေသာ အႀကံျဖင့္ ခိုးယူျခင္းမ်ိဳး။ အပိုင္းအျခားလြန္သည္ႏွင့္ ခိုးမႈေျမာက္သည္။
၂၄။ ပဋိစၧႏၷဝဟာရ- ပန္းၿခံ ေရခ်ိဳး ဆိပ္ စသည္တုိ႔၌ သူတစ္ပါးခြၽတ္ ခ်ထားေသာ ပစၥည္းကို ခိုးလိုစိတ္ ႏွင့္ ေနာက္မွ ယူအံ့ဟု ႀကံလ်က္ ေျမမႈန္႔ ျမက္မိႈက္ စသည္တုိ႔ျဖင့္ ဖံုးအုပ္ထားၿပီး ပိုင္ရွင္အလစ္မွာ လာယူျခင္းမ်ိဳး။
၂၅။ ကုသာ ဝဟာရ- မဲလိပ္၊ စာေရးတံ စသည္တုိ႔ကို မိမိသုိ႔အေကာင္း ရရန္ ႀကံစည္လ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ နည္းပရိယာယ္မ်ိဳးစံုျဖင့္ ခိုးယူျခင္း မ်ိဳး။
ခိုးျခင္း ပေယာဂမ်ိဳး ၆-ပါး။ (၁) သ ဟတၳိက- ကိုယ္တုိင္ခိုး ျခင္း၊ (၂) အာဏတၱိက- ေစခုိင္း ၍ ခုိးျခင္း၊ (၃) နိသဂၢိက- ေနရာ ေရႊ႕ေျပာင္းပစ္လႊင့္ခိုးျခင္း၊ (၄) ထာဝရ- တင္းေတာင္းလိမ္ခ်ိန္ ခြင္လိမ္ စသည္ျပဳ၍ ခိုးျခင္း၊ (၅) ဝိဇၨာမယ- အေမ့အဟန္႔ စေသာ အတတ္ပညာျဖင့္ ခုိးျခင္း၊ (၆) ဣဒိၶမယ- တန္ခိုးျဖင့္ ခိုးျခင္း။
မဲစာရင္းမ်ား ေမွာက္မွား ျခင္း၊ အျခားေသာနည္းမ်ားျဖင့္ မဲလိမ္လည္ယူျခင္းသည္ အဒိႏၷဒါ နကံေျမာက္၊ မေျမာက္ကို စာဖတ္ သူ ဖတ္ေနရင္းပင္ ဤအခ်က္ျဖင့္ ၿငိသည္၊ ေဟာေနာက္တစ္ခ်က္ၿငိ ျပန္ၿပီ စသည္ျဖင့္ မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႕လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ပါ သည္။ မဲစာရင္းသာမက လယ္ယာေျမ သိမ္းယူျခင္းမ်ား၊ ႏုိင္ငံေတာ္ကို အျမတ္ခြန္ေရွာင္ျခင္းမ်ား၊ ေငြေၾကးခဝါခ်မႈမ်ားသည္ လည္း အဒိႏၷကံထိုက္ေၾကာင္း စာဖတ္သူကိုယ္တိုင္ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း သိရွိလိမ့္မည္ဟုလည္း ယံု ၾကည္ပါသည္။ စာေရးသူမွ ဆံုးျဖတ္ေပးစရာမလိုဘဲ မိမိကိုယ္ တိုင္ ဆံုးျဖတ္ႏုိင္ၾကသလို မိမိျပဳ လုပ္ေသာ အမႈကိစၥမ်ားသည္လည္း ဤအခ်က္ ၂၅ မ်ိဳးထဲက တစ္ ခ်က္ခ်က္ႏွင့္ ၿငိေနပါၿပီေကာဟု အခ်ိန္မီသတိရလ်က္ ဆင္ျခင္ႏုိင္ၿပီး သီလၿမဲၾကပါေစဟု ဆႏၵျပဳ လိုက္ပါသည္။။
7day daily
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment